بهترین زمان مصرف قهوه

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
16 مهر 1403
Best time for coffee

بهترین زمان نوشیدن قهوه برای هر فرد متفاوت است. مصرف قهوه در صبح می‌تواند به افزایش هوشیاری کمک کند، اما به دلیل افزایش طبیعی سطح کورتیزول بعد از بیدار شدن، ممکن است در برخی افراد اضطراب ایجاد کند. پیشنهاد می‌شود که قهوه را در اواسط صبح (حدود ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ صبح) بنوشید، زیرا در این زمان سطح کورتیزول کاهش می‌یابد و کافئین تأثیر بیشتری خواهد داشت.

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه موقع است؟ صبح، ظهر یا شب؟ این موضوع کاملا به شما بستگی دارد.

بسیاری از افراد باید بلافاصله بعد از بیدار شدن، قهوه بنوشند تا بتوانند روز خود را آغاز کنند.

اما نوشیدن قهوه در زمان های مختلف چه تاثیراتی دارد؟

 

قهوه صبحگاهی

یک فنجان قهوه حاوی حدود 100 میلی گرم کافئین است؛ البته این میزان بسته به نوع دانه قهوه و نحوه دم کردن آن متفاوت است.

از آنجایی که کافئین یک ماده محرک است، نوشیدن یک فنجان قهوه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، با افزایش سطح هورمون کورتیزول در بدن می تواند به هوشیاری بیشتر و کاهش خواب آلودگی کمک کند.

  • قهوه، کافئین و کورتیزول

کورتیزول یا هورمون استرس، در بدن در واکنش به احساس خطر (مانند قرارگرفتن در موقعیت جنگ) ترشح می شود.

صبح ها نیز، بعد از بیدار شدن از خواب، این هورمون به مقدار قابل توجهی بالا می رود. اما چرا؟

ترشح طبیعی کورتیزول در هنگام بیدار شدن از خواب کمک می کند هوشیار تر و نسبت به محیط اطراف خود آگاه تر شوید.

هورمون کورتیزول بین ساعت 7 تا 8 صبح به بیشترین سطح خود می رسد. در طول روز و به تدریج، سطح این هورمون کاهش یافته و در هنگام خواب شبانه به پایین ترین سطح خود می رسد. از این طریق، کورتیزول به بدن کمک می کند تا چرخه خواب و بیداری خود را که به عنوان ریتم شبانه روزی شناخته می شود، حفظ کند.

اما مصرف قهوه کافئین دار در اول صبح، به تولید هورمون کورتیزول سرعت می بخشد. برای برخی از افراد این موضوع خوشایند است، اما در برخی دیگر سبب افزایش احساس اضطراب، پریشانی یا تحریک پذیری می شود.

البته میزان حساسیت و واکنش بدن هر فرد به کافئین متفاوت است.

در صورتی که سطح کورتیزول، به هر دلیلی (استرس، کافئین بیش از حد و یا عوامل دیگر) همواره بالا باشد، خطر ابتلا به اضافه وزن، دیابت، ناراحتی های قلبی و سایر مشکلات سلامتی افزایش می یابد.

 

قهوه شبانگاهی

نوشیدن قهوه در آخر شب منطقی به نظر نمی رسد؛ مگر اینکه شیفت کاری داشته باشید.

نیمه عمر کافئین بین 2 تا 10 ساعت است؛ البته این میزان بسته به سرعت متابولیسم یا سوخت و ساز بدن هر فرد، متفاوت است. به بیانی دیگر، 2 تا 10 ساعت طول می کشد تا بدن نیمی از کافئین دریافتی را دفع کند.

برخی از افراد یک ژن خاص دارند که به نام “ژن قهوه” شناخته می شود. در این افراد قهوه با سرعت بیشتری حذف می شود. مصرف قهوه در آخر شب برای این افراد مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا به کمک همان ژن های خاص، کافئین را سریعتر از بدن خود خارج می کنند.

اگر شما هم می توانید ساعت 10 شب یک فنجان اسپرسو دوبل بنوشید و بعد از آن بخوابید، احتمالا شما نیز ژن قهوه را دارید و سرعت دفع کافئین در بدن شما بالا است.

 

تشخیص بهترین زمان مصرف قهوه

از نظر محققان، مصرف قهوه در اول صبح سبب افزایش سطح کورتیزول شده و ممکن است احساس ناخوشایندی برای فرد پدید آورد. مصرف قهوه در شب نیز موجب کاهش کیفیت خواب می شود.

 

بنابراین بهترین زمان مصرف قهوه چه زمانی از روز است؟

     هیچ یافته علمی مبنی بر وجود “بهترین زمان” مصرف قهوه وجود ندارد. اما نوشیدن یک فنجان قهوه در اواسط صبح، حدود ساعت 9:30 تا 11 صبح، می تواند برای شما مفید باشد.

در این ساعات، سطح کورتیزول پایین آمده و شما می توانید بیشترین تاثیر را از کافئین دریافت کنید.

از طرف دیگر، ممکن است ساعت 2 بعد از ظهر، برای رفع خواب آلودگی، یک فنجان دیگر قهوه بنوشید. بسیاری از ما بعد از ناهار احساس خواب آلودگی می کنیم، یا بازدهی کمتری داریم. اگر نمی توانید چرت کوتاهی بزنید، یک فنجان قهوه می تواند به شما کمک کند تا مابقی روز را سپری کنید.

 

مصرف چه میزان کافئین در طول روز مجاز است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه کرده است در بزرگسالان، حداکثر 400 میلی گرم کافئین در روز و در خانم های باردار، کمتر از 200 میلی گرم کافئین در روز مجاز است. این میزان از کافئین شامل کافئین موجود در قهوه، شکلات، چای، نوشابه های گازدار، نوشیدنی های انرژی زا و … می باشد.

 به یاد داشته باشید مقادیر ذکر شده حداکثر مقدار مجاز است؛ اما شما سعی کنید همواره کمتر از این میزان را مصرف کنید.

مطالب مرتبط

Organ on a chip

اندام تراشه؛ انقلاب در پزشکی

Plant-based milks

مزایا و معایب شیرهای گیاهی در مقایسه با شیر لبنی

Tic disorder

سندرم تیک های حرکتی و صوتی

Vitamin E

ویتامین ای (E) و تاثیرات آن

Best time for coffee

بهترین زمان مصرف قهوه