از پوست خود بپرسید ساعت چند است؟

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
24 اسفند 1401
sleep-skin

بدن هنگام خواب خود را بازسازی و ترمیم می ­کند و این امر فواید بسیاری از جمله در بهبود در ظاهر و سلامت پوست به همراه دارد.

خواب کافی و راحت به بدن آرامش می­ دهد و کیفیت زندگی و سلامت جسم و روان ما را تحت تاثیر قرار داده و راهی مستقیم و نزدیک برای رسیدن به چشمه جوانی است.

طبق مطالعات اخیر، افرادی که هفت تا نه ساعت در شب می‌خوابند پوست مرطوب‌تری داشته و پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از خورشید و وسایل الکترونیکی در مقایسه با افرادی که پنج ساعت یا کمتر ‌خوابیدند، محافظت و بهبودی بهتری در پوست خود داشتند.

بدن هنگام خواب خود را بازسازی و ترمیم می ­کند و این امر فواید بسیاری از جمله در بهبود در ظاهر و سلامت پوست به همراه دارد. بازه­ لازم خواب در هر فرد بین 7 الی 9 ساعت متغیر است، اما اگر شما کمتر از شش ساعت در شبانه­ روز می­ خوابید، با بالا بردن زمان خوابتان حتی به میزان یک ساعت بیشتر، بهبود ظاهری خود را به راحتی حس خواهید کرد.

خواب کم و رعایت نکردن بهداشت خواب می‌تواند باعث اثراتی مانند افتادگی پلک‌، التهاب چشم‌ها، ایجاد یا تشدید حلقه سیاه دور چشم، رنگ­ پریدگی، افزایش چین و چروک‌های پوست و عمیق شدنشان در پوست شود.

خواب شبانه فرصت بهتر و بیشتری برای بازسازی، آبرسانی، تغذیه و تقویت لایه محافظ از طریق انجام فرآیندهای طبیعی ترمیم کننده پوست می‌دهد.

مزایای استراحت کافی موثر بر پوست و زیبایی

  • درخشندگی و طراوت پوست

در هنگام خواب، بدن جریان خون را به پوست افزایش می ­دهد، که نتیجه آن در درخشش و روشنی چهره نمایان می­ شود. کم خوابی باعث کاهش جریان خون در پوست صورت می ­شود که در نتیجه آن پوست کدر شده و طراوت لازم را ندارد.

  • روشنی اطراف چشم ­ها

این احتمال وجود دارد که پس از یک شب خواب کم و ناکافی حلقه ­ای تیره دور چشم یا التهاب و پف­کردگی چشم داشته باشید. لازم است همراه استراحت آب و مایعات کافی بنوشید و سر خود را با یک بالش اضافی بالا ببرید؛ این موارد می توانند به کاهش تورم و تیرگی دور چشم کمک کنند. خواب خوب و کافی می ­تواند سیاهی دور چشم را به حداقل برساند. در شرایط کم‌خوابی خون زیر چشم جمع می­ شود و قابل مشاهده است، زیرا پوست اطراف چشم بسیار نازک است.

تغییر رنگ زیر چشم هم چنین می‌تواند به علت سابقه ژنتیکی فرد، افزایش سن و افزایش ملانین (رنگدانه قهوه‌ای پوست) نیز باشد که اگر این موارد نیز مطرح باشند، کمبود خواب می‌تواند تیرگی و تورم زیر چشم را تشدید کند.

  • چین و چروک کمتر

پوست هنگام خواب کلاژن تولید می­ کند. کلاژن از افتادگی پوست جلوگیری کرده و به استحکام و حالت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و مهره مهمی در فرآیند ترمیم پوست است. وجود کلاژن بیشتر به این معنی است که پوست حجیم­تر بوده و احتمال چروک شدن آن کمتر می­ گردد.

خواب کمتر از 7 ساعت در شبانه روز می تواند باعث ایجاد چروک ­های ریز در پوست شود. هم چنین پوست خشک‌ می‌تواند خطوط را بیشتر نمایان کند.

  • محصولات محافظتی و آرایشی پوست اثر بهتری نشان می­ دهند

هنگام خواب پوست متمرکزتر خود را ترمیم می کند، زیرا از اشعه آفتاب و وسایل الکترونیک و رادیکال ­های آزاد (مولکول های مضر محیط) در امان بوده و جریان خون نیز ثبات بیشتری دارد. این موارد مجموعاً به پوست کمک می‌کند تا بهترین اثر را از محصولات ترمیمی و آرایشی­ دریافت کند.

مواردی که بهتر است برای داشتن پوستی سالم ­تر و خواب بهتر رعایت نماییم:

  • روتین پوستی پیش از خواب داشته باشید. صورت خود را با یک شوینده ملایم از مواد آرایشی، چربی و سایر آلودگی‌ها پاک نمایید تا منافذ پوستتان باز شده و اکسیژن مورد نیاز برای تنفس و ترمیم سلولی به پوست برسد.
  • روی صورت نخوابید. خوابیدن روی صورت باعث ازدیاد چروک افتادن پوست می ­شود؛ اما اگر امکانش را ندارید از یک بالش با روکش نرم و پاکیزه (نخی، ساتن یا ابریشمی)که کمترین آسیب را به پوست می‌زند و ضمنا سرتان در آن فرو نمی‌رود، استفاده نمایید.
  • پیش از خواب از محصولاتی که دارای آنتی اکسیدان بالا و یا ترکیبی از اسیدهای هیالورونیک هستند، استفاده کنیم؛ زیرا هم باعث افزایش آب­رسانی و رطوبت ­دهی به پوست می شوند و هم­ به جایگزینی مواد از دست رفته از پوست کمک می ­کنند.

فراموش نکنید که داشتن خواب کافی فقط برای درخشان نگاه داشتن پوست یا برخورداری از ظاهری جوان نیست و آنچه اهمیت دارد، حفظ سلامت جسم، ذهن و پوست شما برای سال­ های پیش روی شما است؛ چند چین و چروک روی صورت نه تنها از زیبایی کم نمی­ کند، بلکه در حقیقت نشانه ­ای از سال­های خوش زندگی است.

.

مطالب مرتبط

Anxiety

­­­مروری بر حقایق اختلالات اضطرابی

plastic products containers

مثلث پشت ظروف پلاستیکی به چه معناست؟

Nightmares

از کابوس چه می­دانید؟

The Father of Psychiatry_Mesa de trabajo 1 copy

استاد هاراطون داویدیان، پدر روانپزشکی ایران

Biotin

نقش بیوتین در سلامت مو، پوست و ناخن