استاد هاراطون داویدیان، پدر روانپزشکی ایران

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
29 مرداد 1403
The Father of Psychiatry_Mesa de trabajo 1 copy

در این مقاله زندگینامه استاد هاراطون داویدیان را بررسی می‌کنیم و نگاهی به تأثیر او بر علم روانپزشکی ایران می‌اندازیم.

هاراطون داویدیان (زاده ۱۳۰۶ – درگذشته ۱۳۹۶) یکی از برجسته‌ترین روانپزشکان ایرانی بود که از او به‌عنوان پدر روانپزشکی نوین در ایران یاد می‌شود. او نقشی مؤثر در توسعه و پیشرفت علم روانپزشکی در ایران داشت و از طریق تدریس، پژوهش و تألیف، تأثیرات عمیقی بر نسل‌های بعدی روانپزشکان و سلامت روان جامعه ایرانی گذاشت. در این مقاله زندگینامه استاد هاراطون داویدیان را بررسی می‌کنیم و نگاهی به تأثیر او بر علم روانپزشکی ایران می‌اندازیم.

 

زندگی و تحصیلات هاراطورن داویدیان، پدر علم روانپزشکی ایران

استاد هاراطون داویدیان در سال ۱۳۰۶ در تبریز به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه در زادگاه خود، برای تحصیلات دانشگاهی به تهران رفت و در دانشگاه تهران در رشته پزشکی تحصیل کرد. او پس از دریافت مدرک دکترا در پزشکی، برای تخصص در روانپزشکی به خارج از کشور رفت و در دانشگاه‌های معتبر اروپا و آمریکا به تحصیل و پژوهش پرداخت.

استاد هاراطون داویدیان پس از بازگشت به میهن و شروع فعالیت‌های دانشگاهی، در سال ۱۳۴۷ به مقام استادی رشته بیماری‌های روانی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران دست‌یافت.

وی در سال ۱۳۵۰ به عضویت افتخاری هیئت مؤسس کالج سلطنتی روانپزشکان انگلستان انتخاب شد و در سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۷۰ به‌عنوان کارشناس بهداشت روان در سازمان جهانی بهداشت فعالیت کرد.

همچنین از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۲ عضو کمیته بین‌المللی انجمن جهانی روانپزشکی و از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۴ عضو کمیته اخلاق این انجمن بود.

استاد هاراطون داویدیان به دلیل دستاوردهای علمی و پژوهشی برجسته و خدمات شایسته‌اش به جامعه روانپزشکی و حضور فعال در تأسیس و گسترش نهادهای آموزشی و علمی کشور، در سال ۱۳۷۷ به عضویت افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران درآمد. وی در سال ۱۳۷۸ از سوی انجمن جهانی روانپزشکی نیز به‌عنوان یکی از پنج “پیشگام در روانپزشکی” انتخاب شد.

او همچنین از اعضای مؤسس انجمن علمی روانپزشکان ایران بود و از بدو تأسیس این انجمن در سال ۱۳۷۵، ریاست آن را بر عهده داشت. وی اگرچه عضو هیئت مؤسس کالج سلطنتی روانپزشکان انگلستان بود و از چند دانشگاه معتبر دنیا دعوت‌نامه داشت، اما ایران را برای زندگی و خدمت به مردم کشورش انتخاب کرد.

 

اهمیت علم روانپزشکی

علم روانپزشکی نقش حیاتی در درک و درمان اختلالات اعصاب و روان ایفا کرده و به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند. این علم با تشخیص و درمان بیماری‌های اعصاب و روان با استفاده از داروهای روانپزشکی باعث بهبود سلامت روان افراد می‌شود. به طور کلی، علم روانپزشکی با ایجاد تعادل روانی در افراد، بنیانی قوی برای یک جامعه سالم و پویا فراهم می‌کند.

 

فعالیت‌های حرفه‌ای استاد هاراطون داویدیان، پدر علم روانپزشکی ایرانی

  • تدریس و تربیت نسل‌های جدید

پس از بازگشت به ایران، داویدیان به‌عنوان استاد در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران مشغول به کار شد و در تربیت بسیاری از روانپزشکان برجسته ایرانی نقش داشت. او با تأسیس و توسعه بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی در زمینه روانپزشکی، بنیان‌های محکم علمی برای این رشته در ایران ایجاد کرد.

 

  • پژوهش و تألیف

پدر علم روانپزشکی ایران، استاد داویدیان، در طول زندگی حرفه‌ای خود به تحقیق و تألیف کتاب‌ها و مقاله‌های علمی بسیاری پرداخت. آثار او در زمینه‌های مختلف روانپزشکی، از جمله روان‌درمانی، روان‌پزشکی بالینی و تاریخ روانپزشکی که به‌عنوان منابع مهم و معتبر در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران و جهان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

  • نقش در توسعه مراکز درمانی

استاد هاراطون داویدیان همچنین در تأسیس و توسعه مراکز درمانی و بیمارستان‌های روانپزشکی در ایران نقش داشت. با تلاش‌های او، مراکز مدرن و مجهز روانپزشکی در تهران و سایر شهرهای ایران راه‌اندازی شد و به بهبود و ارتقای خدمات درمانی روانپزشکی در کشور کمک کرد.

 

میراث به‌جامانده از پدر علم روانپزشکی ایران

استاد هاراطون داویدیان تا پایان عمر خود به فعالیت‌های علمی و حرفه‌ای ادامه داد. میراث او در حوزه روانپزشکی نه‌تنها در ایران، بلکه در سطح بین‌المللی نیز به‌عنوان نمونه‌ای از تعهد و تلاش در جهت بهبود سلامت روان انسان‌ها به شمار می‌رود.

داویدیان در سال ۱۳۹۶ درگذشت؛ اما آثار و خدمات ارزشمند او همچنان در یاد و خاطره همکاران، شاگردان و افرای که از خدمات او بهره‌مند شده‌اند، باقی‌مانده است.

 

.

 

 

 

مطالب مرتبط

Microplastics in our bodies

وجود ذرات پلاستیکی در بدن انسان

Blister

اطلاعات موجود روی بسته بندی داروها

suicide-01

روز جهانی پیشگیری از خودکشی: نگاهی به چالش‌ها و راهکارها

Toilet training to children

آموزش توالت رفتن به کودکان

روز جهانی کمک‌های اولیه، کمک به افزایش آگاهی

روز جهانی کمک‌های اولیه، کمک به افزایش آگاهی