نوشته روی بلیستر (ورقه) داروها نشانه چیست؟

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
12 تیر 1403
نوشته روی بلیستر (ورقه) داروها نشانه چیست؟

اطلاعات روی ورقه داروها به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا بتوانند تاریخ انقضای دارو، دوز آن، شرکت سازنده و... را بررسی کنند. در این مقاله به توضیح نوشته‌های درج شده روی بلیستر دارو می‌پردازیم.

نوشته‌های روی ورقه قرص و کپسول اطلاعات مهمی را به مصرف‌کننده و پزشک و داروساز ارائه می‌دهند. این نوشته‌ها شامل اطلاعاتی درباره نام دارو، دوز آن، نام شرکت تولیدکننده و تاریخ انقضا هستند. در این مقاله به بررسی انواع اطلاعاتی که روی ورقه داروها درج می‌شوند و اهمیت هر یک می‌پردازیم.

شما می‌توانید ویدیوی مربوط به این مقاله را در این بخش مشاهده کنید. همچنین از شما دعوت می‌کنیم تا به روزترین اطلاعاتدرباره موضوعات مختلف حوزه سلامتی را در اینستاگرام شرکت دارویی اکتوورکو با نشانی actoverco.official مشاهده کنید.

 

 

اطلاعات درج شده روی ورقه داروها

اطلاعات روی ورقه داروها به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا بتوانند تاریخ انقضای دارو، دوز آن، شرکت سازنده و… را بررسی کنند. در ادامه به توضیح نوشته‌های درج شده روی ورقه داروها می‌پردازیم.

  1. نام تجاری دارو: اولین و مهم‌ترین اطلاعات روی ورقه داروها، نام آن است. نام تجاری، اسمی است که شرکت تولیدکننده به دارو اختصاص داده و در کنار آن علامت ® قرار می‌گیرد.
  2. نام ژنریک دارو: در پایین نام تجاری، نام ژنریک دارو قرار دارد که توسط سازمان‌های بین‌المللی تعیین می شود. این نام در تمامی کشورها یکسان است.
  3. نام شرکت سازنده دارو: نام شرکت سازنده دارو معمولاً در پایین نام تجاری و ژنریک قرار می‌گیرد. این اطلاعات به مصرف‌کننده اطمینان می‌دهد که دارو توسط یک شرکت معتبر و شناخته شده تولید شده است.
  4. مقدار یا دوز دارو: دوز دارو نشان می‌دهد که هر قرص یا کپسول حاوی چه مقدار از ماده فعال است. این اطلاعات برای تعیین مقدار مصرف روزانه بسیار حیاتی است.
  5. شماره سری ساخت: شماره سری ساخت معمولاً شامل حروف و اعداد انگلیسی است که به شرکت تولیدکننده و سازمان های نظارتی امکان می‌دهد تا داروها را شناسایی و رهگیری کند.
  6. تاریخ انقضا: تاریخ انقضا نیز نشان می‌دهد که دارو تا چه زمانی قابل‌استفاده است. معمولاً این تاریخ با ذکر ماه و سال میلادی نمایش داده می‌شود.

سخن آخر

در نهایت، می‌توان گفت که نوشته‌های درج شده روی ورقه داروها از اهمیت بسیاری برخوردارند. همچنین توجه به این نوشته‌ها و رعایت نکات درج شده بر روی آن‌ها ضروری است.

 

مطالب مرتبط

Alzheimer's and Brain Awareness Month_Mesa de trabajo 1 copy

ماه آگاهی از آلزایمر و مغز

آگاهی بخشی درباره پروستات_فارسی

ماه جهانی آگاهی‌بخشی درباره سرطان پروستات: راهی برای افزایش آگاهی سلامت مردان

Anxiety

­­­مروری بر حقایق اختلالات اضطرابی

plastic products containers

مثلث پشت ظروف پلاستیکی به چه معناست؟

Nightmares

از کابوس چه می­دانید؟