مثلث پشت ظروف پلاستیکی به چه معناست؟

نویسنده:
تاریخ انتشار:
05 شهریور 1403
plastic products containers

در پشت بیشتر ظروف پلاستیکی یک علامت مثلث مانند (سه فلش پشت سر هم شبیه به علامت بازیافت) وجود داردکه یک عدد ( از 1 تا 7) در داخل آن نوشته شده است. این علامت نشان دهنده تعداد دفعات بازیافت این محصول نیست. بلکه برای آن است که کارخانجات بازیافت کننده بدانند این محصول از چه چیزی ساخته شده است. هر عدد نشانگر یک نوع ترکیب شیمیایی پلاستیک است و مشخص می کند چگونه این ماده باید بازیافت یا امحاء شود.   شماره 1 نشان دهنده پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات (PET) است؛ یکی از مرسوم ترین انواع پلاستیک که برای بسته بندی محصولات غذایی و آشامیدنی استفاده می شود. اکثر بطری های نوشیدنی های غیرالکلی و آب، از این نوع پلاستیک ساخته می شوند. این نوع پلاستیک قابل بازیافت به بطری ها، ظروف پلاستیکی و الیاف توخالی مثل پشم شیشه برای پر کردن بالش و کیسه خواب است. شماره 2 نشان دهنده پلی اتیلن فشرده (HDPE) است؛ یک پلاستیک فشرده که برای ساخت طیفی از ظروف پلاستیکی مانند بطری های مواد شوینده، مواد آرایشی و بهداشتی و بطری شیر استفاده می شود. به دلیل خاصیت فشردگی که این نوع پلاستیک دارد، برای ساخت ظروف پلاستیکی که مصرف روزانه دارند، بسیار مناسب است. پلی اتیلن فشرده عمدتاً قابل بازیافت به سطل‌های پلاستیکی، ظروف مواد شوینده، لوله‌ها و مبلمان پلاستیکی است. شماره 3 نشان دهنده محصولات پلاستیکی از جنس پلی وینیل کلراید (PVC) است. این نوع از پلاستیک به سختی قابل بازیافت می باشد. بهتر است از خرید این محصولات خودداری کنید. اما اگر مجبور به استفاده از آنها هستید، آنها را در کنار سایر زباله ها امحاء کنید، چراکه قابل بازیافت نیستند. شماره 4 نشان دهنده پلی اتیلن با چگالی کم یا پلاستیک نرم (LDPE) است. محصولاتی مانند سطل های زباله، قوطی های کوچک و بطری های نرم و قابل فشار از این نوع پلاستیک ساخته می شوند. این پلاستیک قابل بازیافت به کیسه زباله، ورقه های پلاستیکی، و ظروف پلاستیکی نرم است. شماره 5 نشان دهنده پلاستیک پلی‌پروپیلن است (PP)؛ پلاستیک مقاوم در برابر دما، که مصارف گوناگونی دارد. پلی‌پروپیلن برای ساخت ظرف های پلاستیکی برای مواد غذایی یخچالی مثل بستنی، نی، ظروف مایکرویو، مبلمان پلاستیکی مناسب برای فضای باز، ظروف غذا و درب بطری استفاده می شود. PP قابل بازیافت است و اغلب برای ساخت گیره لباس، لوله، قیف روغن، ظرف غذا، و سطل زباله مورد استفاده قرار می گیرد. شماره 6 نشان دهنده پلاستیک پلی استیرن است. این پلاستیک…

در پشت بیشتر ظروف پلاستیکی یک علامت مثلث مانند (سه فلش پشت سر هم شبیه به علامت بازیافت) وجود داردکه یک عدد ( از 1 تا 7) در داخل آن نوشته شده است. این علامت نشان دهنده تعداد دفعات بازیافت این محصول نیست. بلکه برای آن است که کارخانجات بازیافت کننده بدانند این محصول از چه چیزی ساخته شده است. هر عدد نشانگر یک نوع ترکیب شیمیایی پلاستیک است و مشخص می کند چگونه این ماده باید بازیافت یا امحاء شود.

 

شماره 1 نشان دهنده پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات (PET) است؛ یکی از مرسوم ترین انواع پلاستیک که برای بسته بندی محصولات غذایی و آشامیدنی استفاده می شود. اکثر بطری های نوشیدنی های غیرالکلی و آب، از این نوع پلاستیک ساخته می شوند. این نوع پلاستیک قابل بازیافت به بطری ها، ظروف پلاستیکی و الیاف توخالی مثل پشم شیشه برای پر کردن بالش و کیسه خواب است.

شماره 2 نشان دهنده پلی اتیلن فشرده (HDPE) است؛ یک پلاستیک فشرده که برای ساخت طیفی از ظروف پلاستیکی مانند بطری های مواد شوینده، مواد آرایشی و بهداشتی و بطری شیر استفاده می شود. به دلیل خاصیت فشردگی که این نوع پلاستیک دارد، برای ساخت ظروف پلاستیکی که مصرف روزانه دارند، بسیار مناسب است. پلی اتیلن فشرده عمدتاً قابل بازیافت به سطل‌های پلاستیکی، ظروف مواد شوینده، لوله‌ها و مبلمان پلاستیکی است.

شماره 3 نشان دهنده محصولات پلاستیکی از جنس پلی وینیل کلراید (PVC) است. این نوع از پلاستیک به سختی قابل بازیافت می باشد. بهتر است از خرید این محصولات خودداری کنید. اما اگر مجبور به استفاده از آنها هستید، آنها را در کنار سایر زباله ها امحاء کنید، چراکه قابل بازیافت نیستند.

شماره 4 نشان دهنده پلی اتیلن با چگالی کم یا پلاستیک نرم (LDPE) است. محصولاتی مانند سطل های زباله، قوطی های کوچک و بطری های نرم و قابل فشار از این نوع پلاستیک ساخته می شوند. این پلاستیک قابل بازیافت به کیسه زباله، ورقه های پلاستیکی، و ظروف پلاستیکی نرم است.

شماره 5 نشان دهنده پلاستیک پلی‌پروپیلن است (PP)؛ پلاستیک مقاوم در برابر دما، که مصارف گوناگونی دارد. پلی‌پروپیلن برای ساخت ظرف های پلاستیکی برای مواد غذایی یخچالی مثل بستنی، نی، ظروف مایکرویو، مبلمان پلاستیکی مناسب برای فضای باز، ظروف غذا و درب بطری استفاده می شود. PP قابل بازیافت است و اغلب برای ساخت گیره لباس، لوله، قیف روغن، ظرف غذا، و سطل زباله مورد استفاده قرار می گیرد.

شماره 6 نشان دهنده پلاستیک پلی استیرن است. این پلاستیک دو نوع اصلی دارد:

پلی استیرن نرم که برای ساخت ظروف بسته بندی و ظروف غذای آماده استفاده می‌شود؛ و پلی‌استیرن سخت که برای ساخت رخت آویز و ظرف ماست استفاده می‌شود.

پلی استیرن قابل بازیافت به ریل های پرده، خط کش، گلدان های کاشت نهال و قاب عکس است.

شماره 7 نشان دهنده سایر محصولات پلاستیکی است. برخی از آنها از چند پلیمر ساخته شده اند. این محصولات پلاستیکی باید در کنار سایر زباله ها امحاء شوند و قابل بازیافت نیستند.

 

مطالب مرتبط

Microplastics in our bodies

وجود ذرات پلاستیکی در بدن انسان

Blister

اطلاعات موجود روی بسته بندی داروها

suicide-01

روز جهانی پیشگیری از خودکشی: نگاهی به چالش‌ها و راهکارها

Toilet training to children

آموزش توالت رفتن به کودکان

روز جهانی کمک‌های اولیه، کمک به افزایش آگاهی

روز جهانی کمک‌های اولیه، کمک به افزایش آگاهی