درمان و کاهش عوارض یائسگی با داروهای جدید «آتی فارمد»

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
17 مرداد 1403
WhatsApp Image 2024-08-10 at 12.07.21

کارخانه داروسازی «آتی فارمد»، زیرمجموعه گروه دارویی اکتوور، دو داروی جدید را که در هورمون‌درمانی و کاهش علائم و مشکلات پس از یائسگی کاربرد دارند به سبد دارویی کشور عرضه کرد.

به گزارش روابط‌عمومی گروه دارویی اکتوور، داروهای جدید آتی فارمد، قرص واژینال جیناتی (Gynati) حاوی ۱۰ میکروگرم هورمون جنسی «استرادیول» – از گروه هورمون‌های استروژن – و قرص خوراکی پریکوئین (PREQUIN) حاوی استروژن کونژوگه در سه دوز  ۰.۳، ۰.۶۲۵ و ۱.۲۵ میلی‌گرم است.

دکتر نسیم سنجری، متخصص زنان و زایمان و دبیر جامعه متخصصان باروری و ناباروری ایران در مراسم رونمایی از این داروها که با استقبال گسترده متخصصان زنان و زایمان برگزار شد به موضوع درمان‌های مرتبط با «سندرم تناسلی ادراری یائسگی» و تأثیرات قرص‌های «پریکوئین» و «جیناتی» در این زمینه پرداخت.

وی گفت: سندروم ادراری تناسلی یائسگی (GSM)  به مجموعه‌ای از تغییرات فیزیولوژیک و آناتومیک ایجاد شده در دستگاه تناسلی تحتانی و قسمت‌هایی از دستگاه ادراری اطلاق می‌شود که در اثر کاهش سطح استروژن در دوره یائسگی بروز می‌کنند.

این اصطلاح در سال‌های اخیر توسط انجمن بین‌المللی مطالعه سلامت جنسی زنان و انجمن یائسگی آمریکای شمالی، جایگزین اصطلاح رایج «آتروفی واژینال» و اصطلاحات مشابه شده است.

 

دکتر سنجری خاطرنشان کرد: این سندرم می‌تواند با خشکی، سوزش و تحریک‌پذیری ناحیه تناسلی، کاهش لوبریکشن، ناراحتی یا درد حین رابطه جنسی، خونریزی یا لکه بینی بعد از نزدیکی، سوزش یا عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری همراه باشد و مبتلایان ممکن است با برخی یا همه علائم و نشانه‌ها مراجعه کنند.

 

اگرچه آتروفی واژینال به طور معمول در زنان یائسه رخ می‌دهد، اما می‌تواند در درصد کمی از زنان غیر یائسه که کاهش در تحریک استروژنی بافت‌های ادراری تناسلی را تجربه می‌کنند، رخ دهد.

وی با بیان این که حدود ۵۰ درصد زنان در دوران یائسگی به «سندروم تناسلی ادراری یائسگی» مبتلا می‌شوند، اظهار داشت: با این حال تنها حدود یک‌پنجم تا یک‌چهارم افرادی که با این سندروم مواجه می‌شوند برای درمان مراجعه می‌کنند؛ چون اغلب آنها این مشکلات را از عوارض طبیعی یائسگی می‌دادند که به مرور زمان برطرف می‌شود یا به دلیل خجالت از مراجعه به پزشک زنان خودداری می‌کنند و در سکوت رنج می‌کشند.

این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: با این که علائم دیگر یائسگی مثل گرگرفتگی هم رنج‌آورند؛ ولی آتروفی واژینال به دلیل این که اعتماد به نفس، روابط جنسی و آینده بیمار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و مهم‌تر از آن به دلیل پیش‌رونده بودن و رفع‌نشدن تدریجی آن – برخلاف گرگرفتگی – باید به عنوان یک مسئله جدی مورد توجه قرار گیرد. باید به زنان آگاهی داد که بروز این مشکلات، یک پدیده طبیعی نیست و باید به عنوان یک بیماری به دنبال درمان آن باشند.

وی خاطرنشان کرد: آتروفی ناحیه تناسلی بر اساس مشاهدات بالینی و آتروفی دستگاه تناسلی با علائمی مثل سوزش ادرار، بی‌اختیاری‌ها، نیاز به دفع ادرار و همچنین از طریق آزمایش ادرار قابل تشخیص است. ضمن این که بیماران یائسه با خونریزی باید از لحاظ هیپرپلازی یا سرطان آندومتر بررسی شوند.

وی در خصوص نحوه درمان این بیماری گفت: خط اول درمان GSM، لوبریکانت‌ها و مرطوب سازها و خط دوم درمان، هورمون‌درمانی به دو روش موضعی (واژینال) و سیستمیک (خوراکی) است.

 

اگر آتروفی واژینال، دلیل اصلی درمان است، درمان انتخابی و خط اول، داروهای موضعی استروژنی شامل انواع قرص‌ها، شیاف‌ها، رینگ‌ها و پمادها و پساری‌های هورمونی است که در حال حاضر در ایران موجودند. درمان سیستمیک جایگزینی هورمونی (HRT) در ۷۵ درصد بیماران سبب بهبودی آتروفی واژینال می‌شود که البته برخی از خانم‌ها علاوه بر هورمون‌درمانی خوراکی، نیازمند دریافت هورمون موضعی هم هستند.

دکتر سنجری در ادامه به اثربخشی بالای قرص واژینال «جیناتی» به عنوان یک داروی HRT در تسکین آتروفی واژینال اشاره کرد و گفت: قرص «پریکوئین» خصوصاً دوز ۰.۳ آن که برای نخستین بار در کشور تولید شده کمک مؤثری به درمان GSM است. 

در ادامه، دکتر شهرزاد دهناد، مدیکال ادوایزر شرکت آتی فارمد به معرفی داروهای جیناتی و پریکوئین، جدیدترین داروهای این شرکت پرداخت.

 

وی با اشاره به این که کارخانه داروسازی آتی فارمد زیرمجموعه گروه دارویی اکتوور به‌منظور تولید داروهای هورمونی راه‌اندازی شده و با دارابودن به‌روزترین فناوری‌ها، نخستین کارخانه تولیدکننده داروهای هورمونی دارای گواهی‌نامه GMP در ایران به شمار می‌رود، اظهار داشت: گرگرفتگی یائسگی (Menopause Hot Flashes) از شایع‌ترین عوارض یائسگی است که حدود ۸۰ درصد زنان یائسه با آن مواجه می‌شوند. این عارضه که در ۵۰ درصد مبتلایان در محدوده قابل درمان است معمولاً طی شش ماه تا دو سال برطرف می‌شود.

وی با بیان این که اولین درمان در زمینه گرگرفتگی یائسگی، هورمون‌درمانی است، اظهار داشت: در درمان علایم سیستمیک یائسگی از استروژن‌های ترانس‌درمال یا استروژن‌های خوراکی نظیر قرص پریکوئین که برای نخستین بار در کشور در سه دوز مختلف تولید شده استفاده می‌شود. البته بهتر است در شروع درمان از پایین‌ترین دوز دارو (۰.۳ میلی‌گرم) استفاده شود.

 

دکتر دهناد خاطرنشان کرد: از علائم دیگر یائسگی، سندروم تناسلی ادراری (GSM) است که حداقل در نیمی از خانم‌ها پس از یائسگی بروز می‌کند. شایع‌ترین علامت این بیماری که در حدود ۸۰ درصد مبتلایان بروز می‌کند، خشکی واژن است.

وی با اشاره به این که GSM از جنبه‌های مختلف کیفیت زندگی را پایین می‌آورد، تصریح کرد: با وجود این اکثر زنان به دلیل ناآگاهی از ماهیت این بیماری و طبیعی تلقی‌کردن آن یا دلایل دیگر از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند در حالی که طبق گایدلاین‌ها، استفاده از استروژن واژینال با دوز پایین  به عنوان خط اول درمان این بیماری ضروری است. شرکت آتی فارمد در این راستا نسبت به تولید قرص واژینال جیناتی  استرادیول 10 میکروگرم اقدام کرده است.

 

مدیکال ادوایزر شرکت آتی فارمد خاطرنشان کرد: جیناتی هم همانند قرص خوراکی پریکوئین تولیدی شرکت در درمان GSM، آماده‌سازی برای انتقال جنین و درمان ناباروری کاربرد دارد. اثرات این قرص در بهبود pH و لغزندگی واژن و… بعد از ۱۲ هفته کاملاً مشهود است.

 

سخنران دیگر این مراسم، دکتر مریم کاشانیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو هیئت‌مدیره انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران هم در سخنرانی خود به مروری عمومی بر ابعاد مختلف یائسگی پرداخت و ضمن اشاره به درمان‌های مؤثر در کاهش علائم و عوارض این دوره اظهار داشت: بی‌توجهی به درمان عوارض یائسگی نه‌تنها در زمان یائسه که حتی در زنان زیر ۴۰ سالی که تخمدان آنها به هر علتی استروژن ترشح نمی‌کند نیز رواج دارد. این گروه از بیماران باید حتماً تا بالای ۵۰ سالگی تحت هورمون‌درمانی قرار گیرند و عوارض بالارفتن سن شامل حال آنها نمی‌شود با این حال متأسفانه اکثر این زنان بدون هرگونه درمانی رها شده‌اند.  

 

دکتر آزاده اکبری سنه، فلوشیپ درمان ناباروری و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در سخنرانی خود به جایگاه داروهای هورمون‌درمانی نظیر پریکوئین و جیناتی در پروتکل‌های آماده‌سازی آندومتر برای انتقال جنین پرداخت.

وی با بیان این که درمان ناباروری روزبه‌روز به سمت انتقال جنین‌های منجمد می‌رود اظهار داشت: با این حال هنوز بحث‌ها و اختلاف نظرهای زیادی در خصوص پروتکل مناسب آماده‌سازی آندومتر وجود دارد.

دکتر اکبری، پروتکل‌های بدون هورمون طبیعی (در بیمارانی که دارای قاعدگی‌های مرتب هستند) و طبیعی تعدیل‌یافته را از رایج‌ترین این پروتکل‌ها عنوان کرد و گفت: در مورد این که کدام پروتکل مناسب‌تر است، دیتاهای مختلفی وجود دارد؛ ولی به هر حال استفاده از پروتکل طبیعی در مورد همه بیماران ممکن نیست.

وی خاطرنشان کرد: در پروتکل‌های مبتنی بر هورمون بیشتر از استروژن خوراکی و بسته به شرایط از استروژن ترانس‌درمال یا واژینال استفاده می‌شود و نتایج بررسی‌ها نشان داده روش مورداستفاده در هورمون‌درمانی تأثیری بر میزان موفقیت در باروری ندارد.

دکتراکبری تصریح کرد: معمولاً در مرحله آماده‌سازی آندومتر از استروژن واژینال به‌عنوان درمان کمکی در کنار خوراکی و ترانس‌درمال استفاده می‌شود. استروژن خوراکی طی دوره‌ای حداقل ۱۰ تا ۳۶  روزه قابل‌مصرف است و دوره استفاده کوتاه‌تر، احتمال سقط جنین انتقال‌یافته را افزایش می‌دهد.

 

سخنران پایانی این مراسم، دکتر مژگان کریمی زارچی، استاد زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که به نگرانی‌ها و هشدارهای مطرح در خصوص HRT و تأثیر استروژن در ایجاد سرطان پرداخت.

وی با اشاره به این که استروژن اولین هورمون ترشح شده در بدن زنان است و در عملکرد اندام‌های مختلف بدن از مغز و قلب و استخوان‌ها تا واژن و رحم و… نقش حیاتی دارد، اظهار داشت: استروژن با برخی سرطان‌ها از جمله سرطان آندومتر مرتبط است که سرطان آندومتر خوشبختانه با ترشح یا خونریزی غیرطبیعی در زنان یائسه به‌سرعت تشخیص داده می‌شود و در سرطان‌های سرویکس هم محدودیتی برای مصرف استروژن نیست. در سرطان‌های آندومتریال و پستان، مصرف استروژن‌های واژینال نظیر جیناتی در گروهی که تامکسیفن مصرف می‌کنند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

در پایان، قرص‌های واژینال جیناتی و خوراکی پریکوئین به‌عنوان گزینه‌های مؤثر در بهبود علائم یائسگی و ارتقای کیفیت زندگی زنان معرفی شدند. این محصولات با استقبال گسترده متخصصان و کارشناسان مواجه شده و نقش مهمی در بهبود وضعیت زنان یائسه دارند. عرضه این دو محصول جدید نشان‌دهنده تعهد آتی فارمد به ارتقای سلامت زنان و بهبود کیفیت زندگی آنان است.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

روز داروسازی مبارک.pngی

پنجم شهریور، روز داروسازی مبارک!

nahaleh naraqi

پیام تبریک خانم نهاله نراقی به مناسبت روز پزشک

WhatsApp Image 2024-08-10 at 12.07.21

درمان و کاهش عوارض یائسگی با داروهای جدید «آتی فارمد»

تولید نخستین داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ریزش مو سکه‌ای(آلوپشیا آره آتا) شدید در کشور

تولید نخستین داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ریزش مو سکه‌ای(آلوپشیا آره آتا) شدید در کشور

رونمایی از داروی نوروستایل شرکت داروسازی اکتوورکو

کمک به درمان دردهای عصبی و کم خونی با مکمل ایرانی