اکتوورکو در نیمه نخست امسال ۹۰.۸ میلیون یورو ارز دولتی گرفت

نویسنده:
اکتوور
تاریخ انتشار:
18 مهر 1397
ض9

مدیرعامل شرکت اکتوورکو گفت: این شرکت حدود ٩٠ میلیون و ٨٠٠ هزار یورو ارز دولتی در مدت ۶ ماه اول سال دریافت کرده است. به گزارش روابط عمومی گروه اکتوور به نقل از پایگاه خبری فانا، در ابتدا نظر خود را درباره اعداد و ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مورد گیرندگان ارز دولتی در سال جاری به ویژه شرکت اکتوورکو بفرمایید.  در این زمینه چند موضوع مطرح است. اولین موضوع آن است تمامی مجموعه اکتوور تحت نظر یک شرکت واردات خود را انجام می‌دهند، در نتیجه اینکه چه میزان برای واردات داروی تمام شده و چه میزان برای مواد اولیه و ماشین آلات بوده است، به صورت دقیق مشخص نشده است. شرکت اکتوورکو چه میزان ارزى دریافت کرده است؟ شرکت به حدود ٩٠ میلیون و ٨٠٠ هزار یورو ارز دولتی در مدت ۶ ماه اول سال دریافت کرده است. از میزان ٩٠ میلیون یورو چه مقدار براى محصول نهایى و چه مقدار براى موارد دیگر است؟ حدود ١٨ میلیون یورو محصول نهایى و مابقى براى کارخانه اکتوور و کارخانه‌هاى وابسته به آن است برای مواردی از جمله ماشین آلات، تجهیزات، مواد اولیه و… است که شامل دریافت ارز مى‌شوند.اما اکسپینت، برخى مواد بسته‌بندى و حتى ماشین آلات (به میزان ٢ تا ٣ میلیون یورو) جزو مواردى است که براى کارخانه‌هاى اکتوور بوده است. در این میان نکته مهم و موضوعى که باید الگوی شرکت‌های تمام وارداتی قرار بگیرد تا وارد بحث تولید شوند، آن است که شرکت اکتوور در سال ٩۵ به میزان ۴۵٠ میلیارد تومان فروش داشته، در سال ٩٧ این میزان در شش ماهه اول سال به ۵٢٠ میلیارد تومان رسید. حال توجه به اینکه داروهاى پایپ لاین شرکت ما زیاد است، پیش‌بینى مى‌شود فروش به ١٢٠٠ تا ١٣٠٠ میلیارد تومان برسد. درواقع رشد تولید و فروش باید الگو قرار بگیرد. دلیل این رشد چیست؟ در سال ٩۵، کارخانه فاز یک اکتوور با ظرفیت ٧٠٠ میلیون قرص و کپسول در سال وجود داشت. در سال ٩٧ این ظرفیت به ١ میلیارد و ٨٠٠ میلیون رسیده است. تا پایان امسال نیز با کارخانه جدید به ٧ میلیارد و ٨٠٠ میلیون مى‌رسد. یعنى بزرگترین کارخانه قرص و کپسول‌سازى کشور خواهیم شد. ما که نمى‌توانیم ۴٠ میلیون یورو سرمایه‌گذارى کارخانه جدید را انجام دهیم اما فکر ماده اولیه آن نباشم. در سال ٩۵ ما کمتر از ٨٠ مولکول ثبت کرده بودیم اما امروز که با شما صحبت مى‌کنم ۱۷۰ سی‌تی‌دی ثبت شده داریم. تمام مواد اولیه برای این…

مدیرعامل شرکت اکتوورکو گفت: این شرکت حدود ٩٠ میلیون و ٨٠٠ هزار یورو ارز دولتی در مدت ۶ ماه اول سال دریافت کرده است.

به گزارش روابط عمومی گروه اکتوور به نقل از پایگاه خبری فانا، در ابتدا نظر خود را درباره اعداد و ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مورد گیرندگان ارز دولتی در سال جاری به ویژه شرکت اکتوورکو بفرمایید. 

در این زمینه چند موضوع مطرح است. اولین موضوع آن است تمامی مجموعه اکتوور تحت نظر یک شرکت واردات خود را انجام می‌دهند، در نتیجه اینکه چه میزان برای واردات داروی تمام شده و چه میزان برای مواد اولیه و ماشین آلات بوده است، به صورت دقیق مشخص نشده است.

شرکت اکتوورکو چه میزان ارزى دریافت کرده است؟

شرکت به حدود ٩٠ میلیون و ٨٠٠ هزار یورو ارز دولتی در مدت ۶ ماه اول سال دریافت کرده است.

از میزان ٩٠ میلیون یورو چه مقدار براى محصول نهایى و چه مقدار براى موارد دیگر است؟

حدود ١٨ میلیون یورو محصول نهایى و مابقى براى کارخانه اکتوور و کارخانه‌هاى وابسته به آن است برای مواردی از جمله ماشین آلات، تجهیزات، مواد اولیه و… است که شامل دریافت ارز مى‌شوند.اما اکسپینت، برخى مواد بسته‌بندى و حتى ماشین آلات (به میزان ٢ تا ٣ میلیون یورو) جزو مواردى است که براى کارخانه‌هاى اکتوور بوده است.

در این میان نکته مهم و موضوعى که باید الگوی شرکت‌های تمام وارداتی قرار بگیرد تا وارد بحث تولید شوند، آن است که شرکت اکتوور در سال ٩۵ به میزان ۴۵٠ میلیارد تومان فروش داشته، در سال ٩٧ این میزان در شش ماهه اول سال به ۵٢٠ میلیارد تومان رسید. حال توجه به اینکه داروهاى پایپ لاین شرکت ما زیاد است، پیش‌بینى مى‌شود فروش به ١٢٠٠ تا ١٣٠٠ میلیارد تومان برسد. درواقع رشد تولید و فروش باید الگو قرار بگیرد.

دلیل این رشد چیست؟

در سال ٩۵، کارخانه فاز یک اکتوور با ظرفیت ٧٠٠ میلیون قرص و کپسول در سال وجود داشت. در سال ٩٧ این ظرفیت به ١ میلیارد و ٨٠٠ میلیون رسیده است. تا پایان امسال نیز با کارخانه جدید به ٧ میلیارد و ٨٠٠ میلیون مى‌رسد. یعنى بزرگترین کارخانه قرص و کپسول‌سازى کشور خواهیم شد.

ما که نمى‌توانیم ۴٠ میلیون یورو سرمایه‌گذارى کارخانه جدید را انجام دهیم اما فکر ماده اولیه آن نباشم. در سال ٩۵ ما کمتر از ٨٠ مولکول ثبت کرده بودیم اما امروز که با شما صحبت مى‌کنم ۱۷۰ سی‌تی‌دی ثبت شده داریم. تمام مواد اولیه برای این میزان تولید خریداری شده است. همه این موارد به دلیل هوشیاری تیم ما بوده است و در کنار آن وزارت بهداشت در یک سال اخیر با مدیریت دکتر اصغری و آقای دکتر برندگی همکاری خوبی با ما داشته‌اند. دکتر عبده‌زاده نیز همینطور. جالب است که به ما گفتند ارز در بانک مرکزی وجود دارد و شما آن‌را دریافت کنید، حال با هر هزینه‌ای بوده ارز را تهیه کردیم و تا حدود خیلی زیاد مواد اولیه برای تولید را تهیه کرده‌ایم.

در سال ۹۵ مقدار محدودی که سهمیه داشتیم، آمپول نوربیون وارد می‌کردیم. شما می‌دانید این آمپول یکی از آمپول‌های پر درخواست است که سهمیه به ما می‌دادند، و مقادیر دیگر که مردم می‌خواستند به صورت قاچاق وارد می‌شد، فکر می‌کنم یکی از بالاترین میزان قاچاق‌های موجود در حوزه دارو مربوط به نوروبیون است.

اوایل سال دکتر اصغری با گروه همراه به مجموعه ما آمدند، مجموعه‌ای که با GMP مرک و سرمایه‌گذاری این شرکت جهت تولید نوروبیون راه‌اندازی شده است. هم‌اکنون نیز برای بیش از یک سال ماده اولیه و حتی آمپول و پوکه برای داروی تولید نوربیون داریم.

ما در سال ۹۵ اصلا نوربیونی نداشتیم و به صورت خیلی محدود وارد می‌کردیم اما الان کل کشور را پوشش می‌دهیم و حتی طبق قراردادی که داریم می‌توانیم آن را صادر کنیم اما فعلا به ما گفتند که صادرات انجام ندهیم.

همچنین ۵ مولکول جدید برای آمپول داریم و مواد اولیه آنها را هم گرفته‌ایم.

ما در سال ۹۵ کارخانه سرنگ پریفیلد و ویال نداشتیم اواخر سال ۹۵ بود که این کارخانه به بهره‌برداری رسید و امروز برای آنجا هم مواد اولیه تهیه و تولید داخلی داریم.

برای اکترو حدود ۲ تا 3 ماه است که مجوزهای بهره‌برداری درست شده و توانسته مقداری محدودی مواد اولیه وارد کند اما تا قبل از آن تمام مواد اولیه اکترو را اکتوور وارد می‌کرد زیرا ما نمی‌توانستیم منتظر مجوزها بمانیم در صورتی چند ده میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم. یعنی نمی‌توانستیم منتظر بمانیم تا مجوزها داده شود و هیچ ماده اولیه نداشته باشیم و پس از انجام این مراحل تازه شروع به احداث کارخانه کنیم و تولید را انجام دهیم و یک سال صبر کنیم تا پایدار و …. شود. تمام این موارد را اکتوور انجام می‌دهد و از امکانات خودش استفاده کرده تا تولید داشته باشد.

حدود چند هفته پیش GMP کارخانه انکولوژی را دریافت کردیم و امیدواریم تا یک ماه دیگر محصولات ما در بازار باشد به علت اینکه همه این موارد را پیش‌بینی کرده‌ایم.

مهم‌ترین موضوعی که ما در حال حاضر باید بدانیم این است که مولکول را درست پیدا کرده، ظرفیت‌سنجی انجام دهیم و بازار دارویی را خوب بشناسیم و درخواست پزشکان را بدانیم و نیاز بیماران را ببینیم و بدانیم کیفیت در چه جاهایی نیاز است تا در این موارد ورود داشته باشیم. ما زندگی خود را در این راه گذاشته‌ایم و باور نمی‌کنید در این مدت چه میزان سرمایه‌گذاری انجام گرفته است.

متاسفانه امروز برجام با مشکل مواجه شد اما اگر به صورت ۵ سال پیش جلو می‌رفتیم که ایران به WTO می‌پیوست و پیکس درست شده بود، یک تعداد زیادی از کارخانه‌های داروسازی ما باید تعطیل می‌شدند و اگر این اتفاق می‌افتاد چه کارخانه‌هایی باید جایگزین می‌شدند؟ در این شرایط یا باید واردات انجام می‌گرفت و یا اینکه کارخانه‌ای با GMP تولید را انجام می‌داد. امروز می‌دانیم در شرایط بحران هستیم.

ما نزدیک به ۲۵ میلیون یورو در آتی فارمد برای هورمون سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. در واقع بار دیگر تاکید می‌کنم رشد فروش به دلیل رشد تولید و ظرفیت‌سازی و ارتقای کیفیت صورت گرفت.

تا پایان سال به چه میزان ارز دریافتی دارو و مواد اولیه دست پیدا می‌کنید؟

ما هم‌اکنون حدود ۱۲ ماه ذخیره ماده اولیه داریم اما باز این موضوع به سیاست وزارت بهداشت باز می‌گردد. مثلا ۹۰ میلیارد تومانی که فروش شهریور ما بود، ما انتظار این فروش را نداشتیم. انتظار فروش حدود ۷۰ میلیارد تومان را داشتیم و علت این رشد هم مشکلی بود که برای سایر شرکت‌ها پیش آمد و ما سهم فروش آنها را گرفتیم.

در مجموع امسال به چه میزان تخصیص ارز دست پیدا می‌کنید؟

اگر به همین نسبت پیش رویم شاید به همین اندازه دریافت کنیم که حدود ۱۸۰ میلیون یورو می‌شود. برای ما جنس گرفتن و انبار کردن ضرر است، زیرا باید پول بانک بدهیم. همیشه ما شرکتی بوده‌ایم که بالای ۲ ماه جنس انبار شده نداشته‌ایم و به این افتخار کردیم. هم‌اکنون بالای ۱۲ ماه رفتیم زیرا ظرفیت ما برای داروهای جدید افزایش یافته است.

اگر نکته‌ای باقی مانده بفرمایید.

حدود ۷۰۰ میلیون یورو برای داروهای نهایی صرف می‌شود که از این رقم حدود ۵۰۰ میلیون یورو دارویی است که وارد می‌شود و امکان تولید آن نیز وجود دارد و در حال تولید هم است. این موضوع حاکی از آن است که برای آن برند و کیفیت درخواست وجود دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. این یک واقعیت است و باید برای آن یک نسخه عملی درست کرد. باید بخش خصوصی و یا دولتی، موانع تولید را مشخص کنند زیرا این موانع از تولید جلوگیری می‌کنند. باید این موانع برطرف شود تا سرمایه‌گذاران در ایران تولید داشته باشند. چرا به یک شرکتی که سرمایه‌گذاری کرده می‌گویند این میزان ارز گرفته‌ای؟ مگر گناه کرده است؟ چرا این موضوع را به شکلی جلوه می‌دهند که به مردم القا شود آنها گناهکار هستند. موضوع مهم نیاز کشور است و برای آن نیاز باید راهکارها پیدا شود.

میزان فروش در سال ۹۶ چه میزان بود؟

کل فروش سال ۹۶ اکتوورکو به میزان ۸۰۲ میلیارد تومان بود و امسال این رقم به ۱۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. ۳ شرکت کوبل، بهستان و شفایاب در سال‌های گذشته هم همین میزان ارز دریافت کرده‌اند، این بدان معنا است که یک عملکرد ثابت دارند. در نتیجه اگر یک مشوقی باشد که اگر تولید بیشتر باشد فروش هم افزایشی خواهد بود، در نتیجه به دنبال افزایش تولید می‌رود. باید در این باره الگوسازی شود.

سخن پایانی…

برای محصولاتی که مولکول‌های قدیم و جدید حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه ذخیره مواد اولیه داریم و این موضوع مهمی است زیرا مردم نیز خیالشان در مورد داروهای اکتوور جمع باشد. این موضوع از احتکار و هجوم می‌تواند جلوگیری می‌کند.

مطالب مرتبط

مشارکت فعال اکتوور در چهلمین همایش سالیانه انجمن علمی روان پزشکان ایران

مشارکت فعال اکتوور در چهلمین همایش سالیانه انجمن علمی روان پزشکان ایران

مشارکت فعال اکتوور در برپایی بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق

مشارکت فعال اکتوور در برپایی بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق

معرفی داروی اکتوژست و دوفامد

معرفی دو داروی پروژسترونی شرکت آتی فارمد در کنگره بین‌المللی رویان

روز داروسازی مبارک.pngی

پنجم شهریور، روز داروسازی مبارک!

nahaleh naraqi

پیام تبریک خانم نهاله نراقی به مناسبت روز پزشک