آنچه باید درباره مدت زمان ماندگاری سرماخوردگی معمولی بدانید

نویسنده:
اکتوورکو
تاریخ انتشار:
19 تیر 1403
Cold duration

سرماخوردگی معمولی بین 3  تا 10 روز ادامه خواهد داشت. اما اگر علائم شما بیشتر از این طول بکشد، نیازی به نگرانی نیست.

سرماخوردگی آزاردهنده است. هنگامی که  آبریزش بینی، سردرد یا سرفه شروع می‌شود، اولین سوال شما ممکن است این باشد که این وضعیت چه زمانی به پایان می‌رسد؟ متأسفانه، ممکن است اوضاع آن طور که امیدوار بودید، پیش نرود.

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که معمولاً سرماخوردگی چه مدت طول می‌کشد و چه زمانی نیاز است به پزشک مراجعه کنید.

سرماخوردگی معمولاً با خارش گلو شروع می‌شود. سپس طی چند روز آینده کمی احساس گرفتگی و احتقان در سینوس‌ها، سرفه و سپس احساس ناخوشی بروز می‌کند. سرماخوردگی معمولاً در روز دوم یا سوم به اوج خود می‌رسد. پس از آن، علائم ثابت شده و سپس بهبود می‌یابد.

 

مدت زمان سرماخوردگی

 اساتید دانشگاه میشیگان عقیده دارند که سرماخوردگی معمولی بین 3  تا 10 روز ادامه خواهد داشت. اما اگر علائم شما بیشتر از این طول بکشد، نیازی به نگرانی نیست. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)  اعلام کرد که آبریزش و گرفتگی بینی می‌تواند تا دو هفته ادامه داشته باشد.

3 تا 10 روز طول دوره طبیعی بیماری است؛ بنابراین اگر سرماخوردگی شما کمی بیشتر ادامه پیدا کرد، غیرعادی نیست.

25 درصد از بیماران تا 14 روز پس از شروع سرماخوردگی هم چنان برخی از علائم سرماخوردگی را دارند، و حتی پس از اتمام دوره بیماری، ممکن است تا روزها و حتی هفته‌ها برخی از علائم هم چنان ماندگار باشد، که به آن سندرم پس از ویروس گفته می‌شود، و بسیار شایع است.

بنابراین ممکن است گرفتگی بینی یا احساس بی حالی نداشته باشید، اما هم چنان سرفه خفیف یا کمی گلو درد داشته باشید. در بیشتر اوقات سندرم پس از ویروس به شکل سرفه ظاهر می‌شود. تحقیقات نشان داده که سرفه می‌تواند بین سه تا چهار هفته باقی بماند؛ اگرچه اکثر مردم در عرض دو هفته کاملاً به حالت قبلی خود باز می‌گردند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پس از 3 هفته از بهبود سرماخوردگی، هنوز سرفه می‌کنید، ممکن است احساس نگرانی کنید که شاید موضوع جدی در میان باشد. اما اغلب جای نگرانی نیست.

سرماخوردگی تا 14 روز، یا سرفه‌های طولانی مدت که تا یک ماه طول می‌کشد، نباید شما را نگران کند.

ممکن است در نظر داشته باشید که به پزشک متخصص مراجعه کنید، اما تا چهار هفته صبر کنید. این مدت زمانی است که آخرین سندرم پس از ویروس از بین می‌رود.

اگر بیمار به مدت بیش از یک ماه سرفه طولانی داشته باشد، باید به دنبال علل بالقوه دیگری، به جز سرماخوردگی بود. در صورت وجود شش هفته سرفه طولانی، به احتمال زیاد نیاز به آزمایش‌های بیشتری است.

ممکن است نیاز به آزمایش‌های عملکرد ریوی و سایر شرایط بالینی بیمار باشد، تا احتمال بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)  یا آسم بررسی شود.

ریفلاکس معده به مری (GERD) یکی دیگر از علل شایع سرفه‌های طولانی مدت است.

جدا از سرفه، که اغلب بیش از یک ماه طول می‌کشد، اگر در هر مقطعی از بیماری خود دچار تب شدید، یا تنگی نفس شدید و یا علائم شما در طول بیماری تشدید شد، باید به پزشک مراجعه کنید. این موارد ممکن است نشانه بیماری دیگری باشد.

 

نشانه‌هایی که ممکن است بیشتر از سرماخوردگی باشد

اگر همه علائم شما، به جز یک ناحیه کانونی مانند یک سینوس یا گوش، بهبود یافت، باید به متخصص مراجعه کنید. زیرا ممکن است به یک عفونت باکتریایی ثانویه مبتلا شده و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

 

آیا سرماخوردگی برای مدت طولانی واقعاً بد است؟

مدت زمان سرماخوردگی بستگی به واکنش بدن شما به آن دارد. به عنوان مثال فردی که دچار نقص سیستم ایمنی است، ممکن است سرماخوردگی طولانی‌تری داشته باشد.

 

وقتی بیمار هستید کار کنید!

اگر در مرحله سندرم پس از ویروس هستید، احتمالاً بیماری دیگر مسری نیست. اما اگر هنوز در دوره گرفتگی بینی، عطسه و سرماخوردگی کامل هستید، باید فرض کنید که بیماری مسری است.

این لزوماً به این معنا نیست که در خانه بمانید. با وجود سرماخوردگی می‌توان مسئولانه سر کار رفت.

استفاده از ماسک باعث کاهش انتقال بیماری می‌شود. رعایت بهداشت دست نیز بسیار مهم است، به خصوص اگر با مخاط بینی یا گلو تماس داشته باشد.

 

آیا می‌توان سرماخوردگی را درمان کرد؟

تحقیقات در این مورد روشن نیست. برخی تحقیقات می‌گویند که هیچ درمانی وجود ندارد.

مصرف اکیناسه، روی یا پروبیوتیک‌ها، درست در ابتدای سرماخوردگی، می‌تواند دوره بیماری را کوتاه کند، اما نتایج خیلی مشخص نیست.

 پیشنهاد می‌شود در دوره بیماری از محلول آب نمک برای پاکسازی بینی یا سینوس‌ها استفاده  شود.

اگر درد یا گرفتگی گوش دارید، در حین شستشوی بینی احتیاط کنید.

در هر صورت، مصرف  آب و مایعات کافی در این دوره بسیار مهم است.

 

 

مطالب مرتبط

Tic disorder

سندرم تیک های حرکتی و صوتی

Diseases caused by mosquitoes

بیماری های قابل انتقال از پشه ها

Leptospirosis

تب شالیزار

OCD

اختلال وسواس اجباری (OCD)

روز جهانی قلب

روز جهانی قلب، راهنمای جامع مراقبت از قلب